Już w tą sobotę, 18 maja o g.20.00 w Sokołowsku odbędą się pierwsze koncerty z cyklu wydarzeń muzycznych pt. „Sokołowsko dźwięku”.
Koncert odbędzie się w wyremontowanej części odbudowanego dawnego Sanatorium dr Brehmera, obecnej przestrzeni Laboratorium Kultury prowadzonego przez Fundację Sztuki Współczesnej In Situ.
Zapraszamy na pierwszą odsłonę cyklu ◧ SOKOŁOWSKO DŹWIĘKU ◨
Sokołowsko Dźwięku to cykl koncertów, projekcji filmowych, spotkań z kuratorami, producentami oraz dziennikarzami muzycznymi. Wydarzenia realizowane wokół tematu współczesnej muzyki eksperymentalnej organizowane są w ramach działań festiwalu Sanatorium Dźwięku Sokołowsko.
Podczas wydarzeń organizowanych raz w miesiącu od maja do grudnia 2019 w Sokołowsku publiczność zapozna się z twórczością takich artystów jak: Krzysztof Knittel, Katarzyna Podpora, Max Kohyt, Gerard Lebik, Xavier Lopez, Adam Asnan, David Maranha, Phil Minton.
|
…
18 maja 2019 | Sanatorium Brehmera | Sokołowsko | 20.00
Pierwsze spotkanie Sokołowsko Dźwięku 1 # to koncerty pod wspólnym tytułem 'Trzy wymiary dźwięku’.
Naszymi gośćmi będą:
▸ Krzysztof Knittel
▸ Katarzyna Podpora / Max Kohyt
▸ Gerard Lebik
▸ Xavier Lopez
Wstęp: 10 zł
Ideą TRZECH WYMIARÓW DŹWIĘKU jest stworzenie przestrzeni, w której spotkają się trzy różne ekspresje, strategie, historie artystów zanurzonych w tak zwany nurt muzyki eksperymentalnej i elektroakustycznej, w swojej istocie wymykającej się wszelkiemu zaklasyfikowaniu – komponowanej, improwizowanej, performatywnej lub sączącej się ze zwojów kabli – muzyce gdzie dźwięk powstaje w kontakcie z przestrzenią oraz uważną obecnością słuchacza, tworząc tę delikatna sieć relacji zyskuje swoją ‘formę’. TRZY WYMIARY DŹWIĘKU to jeden wieczór, a w jego ramach cztery koncerty, które z jednej strony ukazują cztery różne postawy twórcze i generacje artystów aktywnych w szerokim obszarze sztuki dźwięku, z drugiej łączą te elementy w jedną, zupełnie nową ‘przestrzeń’.
Zaproszeni artyści – Krzysztof Knittel, Gerard Lebik, duet Katarzyna Podpora i Max Kohyt, Xavier Lopez.
∎ KRZYSZTOF KNITTEL ∎ kompozytor, współtwórca wielu grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (1974-76), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982-84), Pociągu Towarowego (od 1986), European Improvisation Orchestra (1996-98), tria CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003). Urodzony w 1947 roku w Warszawie, studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na wydziałach Reżyserii Dźwięku oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Od 1973 współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1978 pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo, USA.
Pisze utwory orkiestrowe, chóralne, kameralne, gra muzykę komputerową i elektroakustyczną na żywo, komponuje dla baletu, teatru, filmu, tworzy instalacje dźwiękowe. Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt. W stanie wojennym działał w środowiskach kultury niezależnej. Po 1989 roku współtworzył festiwal „Audio-Art”, był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień, utworzył festiwal Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich w latach 1999-2003, od 2005 do 2017 przewodniczył Polskiej Radzie Muzycznej. Jest członkiem zarządu Europejskiej Rady Muzycznej. Jest profesorem emerytowanym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wykładał także w akademiach muzycznych w Krakowie i Łodzi. W 1985 roku otrzymał nagrodę „Solidarności”, w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, otrzymał też nagrodę im. Cypriana Norwida, Srebrny Medal ‘Gloria Artis’ oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.
▹ http://krzysztofknittel.com/
∎ KATARZYNA PODPORA ∎ artystka multimedialna urodzona w Kołobrzegu; mieszka i pracuje w Gdańsku – związana z
morzem, jego przestrzenią audialną, ruchem, wpływem na twardą materię; absolwentka wydziału rzeźby i intermediów ASP w Gdańsku.Jest artystką-freelancerem oraz tłumaczem tekstów naukowych na jęz. angielski; fascynacja słowem – znaczeniem, napięciem jakie zyskuje ono w konkretnej sytuacji przestrzennej, buduje jej myślenie i przenika do praktyki artystycznej – pracuje m.in. nad kwestią przestrzeni doświadczanej i odbitej w zapisie, materialnością pisma, wrażliwością na słowo, tworzywami znaczącymi, procesami zapisywania i odczytywania; tworzy i
eksponuje obiekty, instalacje, wideo oraz dźwięki – eksperymentując z zapisem i improwizacją [instrumenty/ rzeczy/ przestrzenie]; współpracuje z muzykiem i kompozytorem Maxem Kohytem – grając oraz prowadząc cykl audycji SZUMY WŁASNE w Radiu Sopocki.
∎ MAX KOHYT [F.A.T.E.] ∎ kompozytor, współzałożyciel Sopockiego Stowarzyszenia Jazzowego. Współpracował przy spektaklach operowych i teatralnych w reżyserii Rafała Matusza, Marka Weissa, Janusza Wiśniewskiego oraz Ryszarda Peryta. Szef produkcji Opery Błtyckiej w Gańsku; zajmuje się również komponowaniem muzyki do spektakli teatralnych [2016 – muzyka do spektaklu „Pinokio”, reż Rafał Matusz, Teatr Dramatyczny w Tarnowie; 2016 – „Czerwony Kapturek”, reż. Piotr Serbowski, Teatr Gdynia Główna; 2017 – muzyka do spektaklu Dogville, reż Rafał Matusz, Teatr dramatyczny w Elblągu]. Jego główną pasją jest muzyka elektro-akustyczna i współczesna. Współpracuje z artystką Katarzyną Podporą – wspólnie stanowią duet, koncertują; współtworzą Fundację na rzecz Kultury „Przestrzenie Pomiędzy”; w Radiu Sopocki prowadzą cykl audycji o muzyce eksperymentalnej SZUMY WŁASNE.
∎ GERARD LEBIK ∎
jego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Używając mediów akustycznych i elektronicznych koncentruje się na takich zjawiskach jak czas, przestrzeń, percepcja fal dźwiękowych. Od 2014 z Zuzanną Fogtt tworzy Sanatorium of Sound – festiwal/platformę dla muzyki eksperymentalnej i nowej.
współpracował z: Keith Rowe, Phil Minton, Ryoko Akama, Lucio Capece, David Maranha, Kasper T. Toeplitz, Eryck Abecassis, Paul Lovens, Kazuhisa Uchihashi, Jerome Noetinger, Noid, Klaus Filip, Burkhard Beins …
brał udział: TPAM Yokohama, Kunsthalle Basel, TodaysArt Festival Haga, V: NM-Festival Graz, Biennale Zagreb, Tokyo Jazz, Festival Umbrella Chicago, TD Vancouver, Bienalle Wro, Mem Bilbao, L’ull cec Barcelona, SuperDeluxe, Ftarri-Tokyo, Quite Que Berlin, Fylkingen Stockholm, CSW Warszawa, De Werf Brugge, Dizzy’s Club NY …
http://gerardlebik.net/
http://festiwal.sanatoriumdzwieku.pl/en/
http://gerardlebik.blogspot.com/
∎ XAVIER LOPEZ ∎ francuski artysta dźwiękowy, tworzący muzykę elektroniczną przy użyciu laptopa. Ukończył studia na kierunkach saksofon, fortepian i perkusja w konserwatorium w Perpignan. W 2002 przeniósł się do Amsterdamu, gdzie kolejno studiował jazz i muzykę klasyczną. W swej twórczości czerpie inspiracje z wielu nurtów muzycznych, od free jazz i jazzcore, poprzez noise, aż po swobodną improwizację gatunku onkyo. Samouk w dziedzinie elektroniki, eksploruje zagadnienia percepcji i otoczenia, tworząc minimalistyczne, elektroakustyczne brzmienia. Od 2006 roku w Paryżu, gdzie organizował serie koncertów pod nazwą Trashvortex. Obecnie mieszka i tworzy w Berlinie.
▹ www.trashvortex.net
▹ https://soundcloud.com/xlopez